Breinleren

Breinkennis motiveert mij in wat ik doe. Bijvoorbeeld de rekbaarheid van onze hersenen. Onder invloed van je ervaringen, gedachten en emoties veranderen je hersenen voortdurend, je kan het oprekken, je leert.

Ons brein bevat ongeveer honderd miljard hersencellen, neuronen. Als een neuron een impuls doorgeeft aan een ander neuron noemt men dat vuren. Een gedachte is een specifiek patroon van duizenden simultaan vurende neuronen. Als dit patroon van gelijktijdig vurende neuronen vaak herhaald wordt, maken de hersencellen steeds meer onderlinge verbindingen. Er ontstaat een neuraal netwerk: een herinnering, geleerd feit of ervaring.

Hoe sterker de verbinding tussen de hersencellen en hoe uitgebreider het verbindende neurale netwerk, des te makkelijker wordt de herinnering of ervaring geactiveerd wanneer nodig.

Leren is het vormen van sterke en uitgebreide neurale netwerken en intelligentie is dus geen vaststaand feit. Om te willen leren moet je vooral gemotiveerd zijn en niet te gefixeerd op het einddoel. Het proces is belangrijk, zo is fouten maken een logisch onderdeel van leren. Hoe je gemotiveerd wordt om te leren is voor iedereen anders. Het is mijn missie om iedereen te laten leren. Maatwerk, en een variatie aan werkvormen dat is mijn kracht.

Ons brein werkt volgens een aantal standaardprincipes, hier kan je altijd van uit gaan. Erg fijn.
Ik hanteer de indeling van Spencer Kagan. Hij onderscheidt vijf principes voor breinvriendelijk leren: veiligheid, voeding, emotie, verbinding en informatieverwerking.

  •  Er is een basaal gevoel van veiligheid nodig om te kunnen overleven én om te kunnen leren. (Denk aan Maslov) Je moet je veilig voelen bij een trainer en je medecursisten.
  •  Je brein heeft voeding nodig om te kunnen leren; zowel letterlijk als figuurlijk, fysiologisch als psychologisch. Dus voldoende zuurstof, goeie koffie en thee, maar vooral ook voldoende aantrekkelijke nieuwe informatie, energizers, werkvormen met lol en impact want het brein raakt snel verveeld.
  • Emoties helpen ons brein om te onthouden, de neurotransmitters die vrijkomen, maken dat de signalen sneller worden doorgegeven en meer impact hebben. Dus ja, lol maken mag. Ook kunnen emoties je aardig in de weg zitten bij het leren. Wanneer je net iets vervelends hebt meegemaakt, dan leer je niet. Inchecken, dus.
  •  Verbinding maken met de context waarin we leren, het waarom. Prettig kennismaken met elkaar helpt om sterkere en meer neurale verbindingen in het brein te maken. Hier hoort ook herhaling bij en een inspirerende omgeving, allemaal omstandigheden die er voor zorgen dat je optimaal leert. Want we slaan behalve de inhoud van de boodschap ook de omgeving op tijdens het leren (Murre, Dijksterhuis, 2009).
  • Er is tijd nodig om de informatie te verwerken. We moeten ons werkgeheugen regelmatig leegmaken, anders kan er niets meer bij. Dus regelmatig een energizer een stilte wandeling en variatie van werkvormen.