Breinkennis motiveert mij in wat ik doe. Bijvoorbeeld de rekbaarheid van onze hersenen. Onder invloed van je ervaringen, gedachten en emoties veranderen je hersenen voortdurend, je kan het oprekken, je leert.
Ons brein bevat ongeveer honderd miljard hersencellen, neuronen. Als een neuron een impuls doorgeeft aan een ander neuron noemt men dat vuren. Een gedachte is een specifiek patroon van duizenden simultaan vurende neuronen. Als dit patroon van gelijktijdig vurende neuronen vaak herhaald wordt, maken de hersencellen steeds meer onderlinge verbindingen. Er ontstaat een neuraal netwerk: een herinnering, geleerd feit of ervaring.
Hoe sterker de verbinding tussen de hersencellen en hoe uitgebreider het verbindende neurale netwerk, des te makkelijker wordt de herinnering of ervaring geactiveerd wanneer nodig.
Leren is het vormen van sterke en uitgebreide neurale netwerken en intelligentie is dus geen vaststaand feit. Om te willen leren moet je vooral gemotiveerd zijn en niet te gefixeerd op het einddoel. Het proces is belangrijk, zo is fouten maken een logisch onderdeel van leren. Hoe je gemotiveerd wordt om te leren is voor iedereen anders. Het is mijn missie om iedereen te laten leren. Maatwerk, en een variatie aan werkvormen dat is mijn kracht.
Ons brein werkt volgens een aantal standaardprincipes, hier kan je altijd van uit gaan. Erg fijn.
Ik hanteer de indeling van Spencer Kagan. Hij onderscheidt vijf principes voor breinvriendelijk leren: veiligheid, voeding, emotie, verbinding en informatieverwerking.